IV edycja rankingu "Internetowy Dealer Roku 2024"
Internetowy Dealer Roku 2024
Bawaria po raz czwarty
Od startu pierwszej edycji Internetowego Dealera Roku minęło już ładnych parę lat. W kolejnych odsłonach konkursu pozycję wicelidera za każdym razem obejmowała inna firma – każda dysponowała atutami pozwalającymi myśleć o ostatecznym triumfie.
Koniec końców, żadnej ta sztuka się jednak nie powiodła. Powód? Prozaiczny – Bawaria Motors za każdym razem okazywała się po prostu zbyt mocna. Firma należąca do grupy Emil Frey zdobyła łącznie 344 pkt. na 395 możliwych, notując najlepszy wynik w historii.
Do sporych roszad doszło jednak na niższych szczeblach podium – wiceliderem zestawienia została Duda-Cars (330 pkt), zaś podium uzupełniła Grupa Bemo (282 pkt.), wracająca do konkursu po roku przerwy.
Tegoroczny ranking cieszył się rekordową popularnością: grono stałych „bywalców” uzupełniło wiele nowych twarzy, co przełożyło się na jeszcze bardziej zażartą rywalizację. W efekcie niejeden silny gracz odpadł już w „przedbiegach”, bo listę finalistów, tak jak w poprzednich latach, tworzyło jedynie 15 firm. Najlepsi byli oceniani przez liczniejszą niż przed rokiem kapitułę oraz Internautów, którzy tłumnie głosowali na ulubionego dealera w sieci.
W tych okolicznościach nie powinno dziwić, że skład czołowej piętnastki był, nie boimy się tego powiedzieć, najsilniejszy w historii. Jakość zgłoszeń odzwierciedlały zresztą wyniki – średnia liczba punktów uzyskanych przez TOP15 była wyższa niż w ubiegłym roku (już po uwzględnieniu różnic wynikających z generalnie większej liczby „oczek” możliwych do uzyskania).
„Bawaria Motors do triumfu w całym rankingu dołożyła zwycięstwa we wszystkich trzech indywidualnych kategoriach, oddając pola jedynie w głosowaniu sieciowym, gdzie sympatie internautów zjednała sobie firma Duda-Cars.”
Tak jak w poprzednich latach zmagania o tytuł najlepszego toczyły się na dwóch płaszczyznach – głosowania internautów oraz wyborów Kapituły, która oceniała dealerów pod kątem: działań sprzedażowych i marketingowych (m.in. formy prezentacji aut, kampanii prowadzonych za pośrednictwem internetu), dealerskiej strony internetowej (jej funkcjonalności, responsywności, możliwości odkupu aut, rezerwacji wizyty w serwisie itd.) oraz aktywności w mediach społecznościowych. O wyborze zwycięzcy decydował więc szereg czynników, a lider dealerskiego internetu musiał z dużą biegłością funkcjonować na wielu różnych polach.
I chyba nad tym muszą popracować jeszcze przedstawiciele branży dealerskiej. Mieliśmy bowiem przyjemność oceniać firmy, które albo sprawnie nawigują w social mediach, albo dysponują świetnie przygotowaną stroną internetową, albo mogą pochwalić się profesjonalnym podejściem do działań prowadzonych w sieci – z rzadka osiągając jednak doskonałość w więcej niż jednym z tych elementów naraz. Jednym z pozytywnych wyjątków jest właśnie Bawaria Motors, która do triumfu w całym rankingu, dołożyła zwycięstwa we wszystkich trzech indywidualnych kategoriach, oddając pola jedynie w głosowaniu sieciowym, gdzie sympatie internautów zjednała sobie firma Duda-Cars.
Pełna klasyfikacja TOP15 Internetowego Dealera Roku 2024 poniżej.
Niby 14 pkt. przewagi przy niemal 400 możliwych do zdobycia to tyle, co nic. Niby mieliśmy do czynienia z najbardziej wyrównaną rywalizacją od lat, w której to ostateczny triumfator musiał przez długi czas odrabiać straty. Tylko jakie ma to znaczenie, kiedy koniec końców i tak ponownie wygrała Bawaria Motors, a „korona” zdobyta podczas pierwszej edycji rankingu od tego momentu ani razu nie zmieniła właściciela?
W „piętnastce”, spośród której wyłoniony został zwycięzca Rankingu,
znaleźli się następujący dealerzy (w kolejności alfabetycznej):
Tegoroczną listę nominowanych otwiera Autorud, a konkretnie kielecki oddział grupy. W ostatnim czasie firma zaprojektowała własną, wygodną w nawigacji, stronę internetową o charakterze sprzedażowym, na której można znaleźć wszystkie auta dostępne „od ręki”. Lokalne dealerstwo Cupry może z kolei pochwalić się perfekcyjną oceną na wizytówce Google.
Autorud
Tego „zawodnika” zna każdy, kto śledził dotychczasowe edycje rankingu. Bawaria Motors to trzykrotny, a przy tym jedyny zwycięzca konkursu. Czy czwarty start okaże się równie owocny? Każda seria kiedyś się kończy, ale do pokonania dealera związanego z Grupą Emil Frey potrzebna będzie więcej niż odrobina szczęścia – przede wszystkim profesjonalizm na każdym etapie działalności online.
Bawaria Motors
Kolejny przedstawiciel niemieckiego producenta, a przy tym firma, która w swoich działaniach bardzo mocno koncentruje się na raportowaniu i precyzyjnej analityce end-to-end – zwłaszcza w kontekście pomiaru leadów. W drugim kwartale BMW Smorawiński wdrożyło nową strategię, która w krótkim czasie pozwoliła jej zwiększyć liczbę obserwujących na Facebooku o kilkaset procent.
BMW Smorawiński
Numer cztery sprzed roku w poprzedniej edycji imponował dobrze zaprojektowaną stroną internetową, skutecznym nawigowaniem w mediach społecznościowych oraz eksperymentowaniem ze sztuczną inteligencją. Obecnie dealer koncentruje się na dalszej cyfryzacji działalności, w tym zaawansowanych systemach automatyzacji marketingu i mierzalności zachodzących procesów.
Duda Cars Mercedes-Benz
Dealer Volvo zwrócił uwagę świetnie przygotowaną, wieloetapową kampanią marketingową „Szwedzki klimat na drodze”, która wiązała się z wprowadzeniem elektrycznego modelu EX30. Sercem kampanii był dedykowany landing page, zaś motorem napędowym – Instagram oraz Facebook. Akcja spotkała się z ciepłym przyjęciem i została nominowana do nagrody Złotych Spinaczy 2024.
Euro Kas
Gdybyśmy zwycięstwo w Internetowym Dealerze Roku przyznawali wyłącznie na podstawie głosów Kapituły, Grupa Bednarek przerwałaby w zeszłym roku hegemonię Bawarii Motors. Dealer koncentrujący się na działalności w Polsce Centralnej w zasadzie wszystko robi dobrze – tutaj nikt nie myśli o spoczywaniu na laurach.
Grupa Bednarek
Jedna z największych polskich grup dealerskich wraca do konkursu po roku przerwy. Wraca z nową stroną spajającą wszystkie markowe autoryzacje. Pod zaktualizowanym adresem klienci mogą znaleźć ponad 2 tys. ofert. Ale 2024 r. to także zmiany w social mediach – utworzenie konta na TikToku oraz firmowych profili chińskich brandów, które dołączyły do portfolio grupy.
Grupa Bemo
Przed rokiem Gezet uruchomił nową stronę internetową. W tym – firma kontynuowała rozwój nad witryną, wprowadzając zmiany może mniej widoczne, ale równie ważne, pozwalające na jeszcze dokładniejszy pomiar ruchu w Google Analytics 4.0. Uzupełnieniem działań w zakresie analizy danych będzie nowy dashboard zbierający informacje ze wszystkich firmowych kanałów.
Grupa Gezet
Już przed rokiem chwaliliśmy dealera za mnogość opcji oferowanych na stronie Grupy i jej przejrzystość. Od tego momentu jest tylko lepiej: dzięki zaangażowaniu w User Experience firma zwiększyła liczbę użytkowników przeglądających ofertę online o 20 proc. w skali roku. Uwagę zwraca też ciekawa kampania rekrutacyjna w Cuprze Opole – rzecz rzadko spotykana w branży.
Grupa Lellek
Rosnąca liczba dealerów może pochwalić się własną grupową stroną internetową, ale sytuacja, w której firma posiada oddzielne autorskie witryny dla poszczególnych marek w portfelu, jest w dużej mierze bezprecedensowa i dowodzi zaangażowania w segment online. Dowodzą tego także ogromne wzrosty w liczbie pozyskiwanych leadów oraz wdrożenie kampanii programmatic.
Grupa Plichta
Jeden z najszybciej rozwijających się polskich dealerów nie próżnuje również w sferze online. Na dniach firma uruchomi nową stronę internetową koncentrującą się na sprzedaży wszystkich marek Grupy. Dobrze prezentuje się również sytuacja w mediach społecznościowych, gdzie Grupa Zdunek stawia na różnorodność treści.
Grupa Zdunek
Stały uczestnik rankingu po raz drugi pod szyldem PGD RG Motors. Konieczność dostosowania się do wymogów Grupy PGD nie przeszkodziła dealerowi w rozwoju – wręcz przeciwnie, firmowa strona wygenerowała jeszcze większy ruch niż przed rokiem. Skuteczność witryny nie jest dla nas żadnym zaskoczeniem, bo już w poprzednich latach wskazywaliśmy na prosty w nawigacji układ, wpływający na zadowolenie klientów.
PGD RG Motors
Najlepszy dowód na to, że nieco mniejsze firmy wcale nie muszą ustępować branżowym gigantom. Skoda Bieranowski to profesjonalnie przygotowana strona i ciekawe kampanie marketingowe, realizowane w ramach długoterminowej strategii. Co ważne, działalność online jest tu ściśle zintegrowana z aktywnościami offline – w teorii jasne, w praktyce dealerzy miewali z tym w przeszłości problemy.
Skoda Bieranowski
Dealer z Poznania, Leszna i Kalisza postawił na wariant nietypowy, ale zdecydowanie godny uwagi – firma stworzyła niedawno na Facebooku profil dedykowany sprzedaży flotowej. A dlaczego to ważne? Bo tego typu rozwiązanie pozwala publikować materiały znacznie bardziej dostosowane do potrzeb klienta. Przy obecnym zalewie treści w social mediach precyzja jest atutem, którego nie da się przecenić.
Toyocar Mikołajczak
Grono tegorocznych finalistów zamyka łódzki dealer związany z Grupą Volkswagen. Ostatnie miesiące w wykonaniu firmy to m.in. automatyzacja procesów, lepsza integracja formularzy online z systemem CRM oraz zwiększanie widoczności strony za pomocą narzędzi SEO i SEM. W niedalekiej przyszłości odwiedzający będą mogli ponadto skorzystać z opcji wirtualnego spaceru po salonie.
Zimny Auto
Zdobywając laur zwycięzcy po raz trzeci, Bawaria Motors potwierdziła przed rokiem, że w sukcesach z poprzednich lat nie było żadnego przypadku. Choć konkurencja naciskała bardzo mocno, i tym razem nie znalazła sposobu na jedynego do tej pory triumfatora rankingu Internetowego Dealera Roku, o czym w dużej mierze zadecydowały głosy Internetu. Firma należąca do grupy Emil Frey zdobyła łącznie 249 pkt. na 300 możliwych.
Jak wyglądał ranking Internetowego Dealera Roku 2023?
Kontakt
W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt!
Artur Białek
bialek@miesiecznikdealer.pl
+48 694 072 729
Obserwuj nas na:
ul. Komitetu Obrony Robotników 56
02-146 Warszawa